Friday, 7 September 2012

KEK COKLAT KUKUS


assalamualaikum..



 hai..hari nie mak jemah nak kongsi macam mane nak buat kek coklat kukus..sbb hari tu mak jemah buat kek coklat tu dan mak jemah bg kawan-kawan mak jemah makan depa semua suka..hehehe...jadi mereka mintak mak jemah bg resepi kek coklat..
 senang jew kalau kite nak buat kek coklat nie..harap korang semua paham ye mcm mne nak buat..ok mula-mula mak jemah nak bg tau bahan-bahan yg di perlukan..

bahan-bahan


  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 sudu kecil serbok baking powder
  • 2 biji telur ayam
  • 1 tin susu pekat
  • 1 tin susu cair
  • 1/4 minyak masak
  • 1 cawan gula (dikisar)

topeng

  • 1 cawan serbok koko
  • gula secukup rase
  • mentega
  • susu cair

cara-caranya
pukul telur sampai kembang masukkan gula yg telah dikisar masuk kan tepung gandum dan serbok koko yg telah di ayak selepas semua sudah sebati masukkansusu pekat dan cair selepas itu masuk kan minyak masak selepas semua dah selesai masukkan kedalam loyang untuk dikukus..
cara nak buat topeng
panaskan mentega masukkan serbok koko selepas itu masukkan gula dan susu cair kacau shingga pekat..selesai kek dikukus tuangkan topeng tu kat atas kek coklat tu..

ok tu jew yang mak jemah nak kongsi untuk kali nie..harap boleh jumpe lagi.


selamat mencuba :D