Thursday, 23 May 2013

SAMBAL IKAN SIAKAP





Assalamualaikum...
sihat tak semua hari nie harap sihatlah ye..sebab kalau tak sihat takboleh nak masak nnti..hehehe..
ok ary nie ayith nak kongsi lagi dengan semua macam mne nak masak sambal ikan:) sebab tadi tolong mak masak kat dapor dan menu dia hari nie sambal ikan :)
sambal ikan nie mak kate tak kesah pakai ikan ape-ape pon boleh contoh ikan caru atau ikan kembong:)
tapi hari nie ikan siakap:)
ha nak tau macam mana ikan siakap kat bawah nie ayith ade gambar dia:)
                                                                                                                                
ni lah ikan siakap:)

masing-masing dah sediakan pen/pensil dan kertas tak??klau belom gie amek cepat tak pon sekarang nie copy jew pastu paste lagi mudah:)hehehe..
bahan-bahan nak buat sambal ikan nie tak lah banyak mana sikit jew:)
ok sedia semua :) 

bahan-bahan yang perlu ada ialah:

ikan siakap -1ekor (kalau nak buat 2,3 ekor pon boleh tapi kalau nak potong pon boleh lagi senang nak  
makan nanti an :)


bahan untuk dikisar:
bawang putih
bawang merah 
halia
lada kering
serai
bahan lain:
asam jawa 
sos tomato
sos cili
garam kasar (mak ayith suka masak pakai garam kasar nak pakai garam halus pon boleh)
gula halus - ikut kalau nak manis letak lebih kalau nak kurang manis letak sikit
2 batang serai (di ketok) jangan sampai hancur 
  
          notakaki : macam asam jawa,sos tomato dan cili tu campo sekali dalam mangkok kecil

cara-cara nak masak:

ikan siakap tu basuh bersih-bersih pastu goreng dengan garam dan kunyit.ikan tu terpulang nak goreng garing atau separuh masak ikut selera korang macam ayith, ayith goreng separuh masak sebab nanti rasa lah dia punya manis-manis ikan tu..
ok lepas dah siap goreng ikan tu kita tumis bahan yang dikisar tu untuk buat sambal dia pulak.kalau 
ayith minyak goreng ikan tu buat tumis bahan sambal pulak senang kerja tak payah pakai minyak banyak sangat..ok tumis bahan-bahan kisar macam bawang putih,bawang merah,halia serai dan lada kering  tu semua tumis sampai dia garing ok macam mana kita nak tau dia dah garing mak ayith cakap kat ayith bila bahan yang kita tumis tu dah ringan  maknanya dah garing lah tu.ok lepas tu masuk serai yang di ketok dan garam ,lepas tu masuk lah larutan air asam jawa,sos tomato dan sos cili dan gula halus kacau dia bagi dia sebati lepas dah masuk kan semua  tiba lah masa untuk masukkan ikan yang telah digoreng tadi kedalam sambal dan dah siap:)

ha senangkan boleh dihidangkan untuk makan tengah hari atau makan malam:)



                            
                                                   sambal ikan siakap:)










Dari: Zarith Sofia Ibrahim



No comments:

Post a Comment